Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, menggesa pihak berkuasa menyiasat punca serangan asid ke atas pemain sayap Harimau Malaya, Faisal Halim.

Bercakap dalam podcast Sports Matters Sinar Daily, Dr Mahathir mengecam perbuatan itu dan menggesa tindakan terhadap mereka yang menggunakan keganasan sedemikian dalam sukan.

“Kebelakangan ini, kes simbah asid pemain bola sepak tidak pernah berlaku sebelum ini.

“Ia tidak pernah berlaku sebelum ini.

“Kita perlu mencari siapa yang memulakan perkara ini dan mengambil tindakan terhadap mereka yang melakukan perbuatan itu terhadap sukan,” katanya.

Dr. Mahathir turut menekankan kepentingan bermain dengan adil, menunjukkan bahawa kemenangan dalam sukan harus datang dari kemahiran dan kebolehan seseorang, bukan melalui melumpuhkan lawan.

“Sukan tentang ujian terhadap keupayaan anda untuk mengatasi cabaran fizikal, bukan tentang jenayah.

“Menang itu bagus tetapi anda perlu menang kerana kemampuan anda, bukan dengan membuatkan lawan lemah.

“Menang seperti itu tidak ada maknanya,” tambahnya.

Ketika disoal sama ada serangan ke atas pemain sayap Selangor FC itu boleh dianggap sebagai jenayah kebencian, Dr. Mahathir mengakui kemungkinan itu, memetik tentang trend yang membimbangkan, di mana semangat kesukanan kini dibayangi oleh rasa terdesak untuk menang dalam apa cara sekalipun.

"Malangnya, ia tidak begitu biasa tetapi sejak kebelakangan ini, ia berlaku. Dahulu golongan sukan dipandang tinggi.

“Orang ramai tidak mahu mencederakan ahli sukan tetapi kerana kebimbangan ini untuk menang melalui cara kotor, saya rasa itu tidak bermakna.

"Anda menang kerana anda benar-benar bagus, bukan kerana anda melumpuhkan lawan," tambahnya.

Pemain sayap berusia 26 tahun itu diserang pada 5 Mei lalu ketika bersama keluarganya di sebuah pusat beli-belah di Petaling Jaya.

Faisal melecur tahap empat di beberapa bahagian badannya dan memerlukan rawatan rapi dan pelbagai pembedahan, termasuk pemindahan kulit menggunakan kulit yang diimport dari Belgium di sebuah hospital di Shah Alam.

Dia kini dalam fasa pertama pemulihan sebelum memulakan pemulihan sukan.

Semalam, Faisal membuat penampilan pertamanya di khalayak ramai sejak serangan asid ngeri sewaktu sidang media di Pusat Latihan Bola Sepak Selangor, di mana dia berkongsi perjuangannya dan kesukarannya berjauhan dengan anak-anaknya semasa berada dalam rawatan rapi.

Faisal menyertai The Red Giants dari Terengganu FC tahun lalu dan mengharungi musim yang berjaya, menjaringkan 12 gol dalam 28 penampilan dalam semua pertandingan.

Selangor kini menduduki tangga keempat carta Liga Super dengan enam mata daripada tiga perlawanan.

Sehingga kini, identiti penyerangnya masih tidak diketahui dan menyebabkan spekulasi berleluasa.

--Sinar Daily