Juara bertahan Johor Jewels bangkit menyerlah di perlawanan pertama saingan Netball Super League ketika mengatasi juara edisi 2021, KL Wildcats.

Namun skuad Wildcats yang berwajah baru dengan kombinasi pemain muda serta dua pemain import dari Uganda mempamerkan taring terlebih dahulu untuk mendahului di suku pertama.

10 turn-over yang dilakukan Johor ternyata tidak membantu hasrat sebenar anak buah Tracey Robinson juga.

Wildcats meneruskan rentak mereka di suku kedua, namun shooter Jewels, An Najwa tampil menyerlah untuk mengikat perlawanan 19-19, sebelum pasukan dari Selatan itu menamatkan babak pertama dengan bekal sebanyak tiga mata.

Momentum Jewels berterusan di suku seterusnya, dengan jurang paling besar lima mata dibuka Adri Sheila, berbaki seminit di suku ketiga.

Tapi, Wildcats belum putus asa lagi dan berjaya memotong kelebihan Johor di suku terakhir.

Sayangnya, Wildcats kesuntukan masa dan terpaksa akur tewas 45-43 di tangan Jewels, sekaligus melanjutkan rentetan kekalahan mereka kepada tiga perlawanan sejak musim lalu.

Sementara aksi terdahulu menemukan tempat keempat musim 2021, Perak Phoenix bertemu Negeri Sembilan Venom.

Phoenix diperkuat dua player import dari Uganda, Christine Kango dan Kadondi Falidah.

Pada awalnya aksi agak seimbang dengan kutipan mata kedua-dua tidak jauh ketinggalan.

Sebelum skuad bimbingan Noorahiza Azami mula mempamerkan dominasi, Falidah bertindak sebagai tunjang utama Phoenix dalam memastikan pasukannya mendahului pada separuh masa pertama 33-17 dengan kelebihan fizikal menjadi kelebihan buat pasukannya.

Ditambah kegugupan Venom menambah mata buka ruang buat Phoenix terus melebarkan kelebihan.

Purata 17 mata pada setiap set dipungut team berjersi kuning itu dengan mendahului 51-24 pada suku ketiga sebelum mengesahkan kemenangan 65-28.