Pelumba basikal Switzerland, Muriel Furrer, telah meninggal dunia pada usia 18 tahun itu selepas kemalangan ketika beraksi di Kejohanan Berbasikal Lebuhraya Dunia di Switzerland.

Furrer mengalami kemalangan ketika acara lebuhraya remaja Khamis lalu dan dikejarkan ke hospital menggunakan helikopter kecemasan.

Bagaimanapun, pelumba berusia 18 tahun itu meninggal dunia pada hari berikutnya akibat kecederaan parah di kepala yang dialami semasa jatuh.

Badan induk berbasikal, UCI, mengumumkan kematian Furrer dalam satu kenyataan yang berbunyi, “Dengan rasa sedih, Union Cycliste Internationale (UCI) dan Jawatankuasa Penganjur Kejohanan Dunia UCI Road dan Para-Cycling Road 2024 di Zurich ingin memberikan perkhabaran tragis tentang kematian pelumba muda Switzerland, Muriel Furrer.

“Dengan pemergian Muriel Furrer, komuniti berbasikal antarabangsa kehilangan pelumba dengan masa depan cerah.

"Pelumba berusia 18 tahun itu jatuh teruk semalam, Khamis 26 September, semasa perlumbaan lebuh raya remaja wanita, dan mengalami kecederaan serius di kepala sebelum diterbangkan ke hospital dengan helikopter dalam keadaan sangat kritikal. Muriel Furrer dengan sedih meninggal dunia hari ini di Hospital Universiti Zurich.

"UCI dan Jawatankuasa Penganjur Kejohanan Dunia UCI Road dan Para-Cycling Road 2024 mengucapkan takziah kepada keluarga Muriel Furrer, rakan-rakan dan Federation Swiss Cyclingnya. Keluarga Muriel Furrer memohon privasi atas kecelakaan yang telah berlaku."