Pemain tenis bakat baru Brazil, Joao Fonseca, memperoleh kemenangan bersejarah menentang Christian Garin di Terbuka ATP 500 Rio, dan menjadi pemain termuda mara ke suku akhir dalam kejohanan ATP sejak Alexander Zverev di Terbuka Hamburg 2014.

Pada usia hanya 17 tahun dan 6 bulan, Fonseca bukan sahaja meraih kejayaan ini tetapi juga menjadi pemain Brazil termuda yang mencapai kejayaan sedemikian, mengikut jejak langkah rakan senegaranya Guga Kuerten, bekas pemain nombor satu dunia, yang mencapai suku akhir pertamanya di 19 tahun 11 bulan.

Setelah mempamerkan potensinya sebelum ini dengan memenangi gelaran junior Terbuka AS 2023, Fonseca kini memberi impak yang ketara dalam Jelajah ATP.

Kemenangan ini memastikan kemasukannya ke dalam ranking 350 teratas buat kali pertama dalam kariernya, menandakan peningkatan luar biasa melebihi 300 kedudukan dalam masa satu minggu sahaja.

Persembahan Joao Fonseca di laman sendiri tidak kurang hebatnya. Pada pusingan pertama, dia menewaskan pilihan ke-7 Arthur Fils dengan meyakinkan dengan keputusan 6-0, 6-4.

Pusingan kedua menimbulkan satu lagi cabaran menentang pakar tanah liat Garin, juara Terbuka Rio 2020, tetapi Fonseca meraih satu lagi kemenangan gemilang dengan keputusan 6-4, 6-4 sekaligus mempamerkan penguasaan ke atas pemain Chile itu sepanjang perlawanan.

Walaubagaimanapun, Fonseca masih belum bermain Grand Slam dalam jelajah pro. Sebagai pemain remaja, dia memenangi gelaran perseorangan remaja lelaki Terbuka AS dengan 4-6, 6-4, 6-3 ke atas Learner Tien.