Jimmy Murphy, salah seorang tokoh terpenting dalam sejarah Manchester United, telah diabadikan dengan sebuah tugu di luar Old Trafford.

Ahli keluarga, pemimpin kanan kelab, bekas pemain dan wakil peminat hadir semalam ketika penghormatan itu diumumkan di luar Stretford End.

Murphy ialah orang kanan Sir Matt Busby dan tugunya terletak berhampiran tempat dia pernah melatih Busby Babes di padang latihan.


Pengenali kelahiran Wales itu, yang meninggal dunia pada 1989, berkhidmat sebagai ketua jurulatih United dan kemudian penolong pengurus antara 1945 dan 1971.

Murphy juga pengurus Wales dan tugas antarabangsa bermakna dia terlepas perlawanan United di Belgrade pada 1958 dan penerbangan pulang yang tragis.

Beliau berjaya melakukan usaha mengagumkan mengekalkan pasukannya selepas bencana udara Munich, mengambil alih tugas sementara sehingga akhir musim dengan Busby dimasukkan ke hospital.

Murphy juga membawa United ke perlawanan akhir Piala FA menentang Bolton -- perlawanan yang berlangsung pada hari ini 65 tahun lalu.

Murphy mengendalikan Wales pada perlawanan akhir Piala Dunia di Sweden pada bulan berikutnya -- satu-satunya penampilan pasukan kebangsaan di pentas dunia sehingga tahun lepas.

Pengurus semasa, Rob Page, adalah seorang lagi yang hadir pada majlis hari Rabu, di mana anak lelaki Murphy -- Jim Murphy Jr -- dan ketua eksekutif United, Richard Arnold, adalah antara yang memberikan ucapan.

Sir Alex Ferguson merakam video penghormatan kerana dia tidak dapat hadir.

Erik ten Hag tidak dapat menghadiri majlis itu kerana membuat persisapan bagi perlawanan Liga Perdana Inggeris bertemu Brighton.