Stefano Pioli mahu Rafael Leao mengetuai kebangkitan semula Milan ketika dia memberi amaran kepada pasukannya dalam saingan Liga Juara-Juara mereka tidak boleh berlaku dengan mengorbankan misi menamatkan saingan dalam kelompok empat terbaik.

Ketua jurulatih Milan itu turut berkata Zlatan Ibrahimovic belum bersedia untuk memulakan perlawanan selepas membuat dua penampilan sebagai pemain gantian sejak kembali daripada pembedahan lutut .

Oleh itu, mereka tidak boleh melihat kepada pemain veteran Sweden yang memberi inspirasi, sebaliknya mengharapkan pemain sayap Portugal berusia 23 tahun, Leao, mereka telah terbukti sebagai pemenang perlawanan dan MVP Serie A musim lalu.

Diatasi Fiorentina pada pusingan terakhir perlawanan, Milan menerima kunjungan Salernitana hari ini, dan kemenangan akan melonjakkan mereka kembali ke empat teratas.

Rossoneri berada pada tahap tinggi selepas menempah tempat suku akhir Liga Juara-Juara pada hari Rabu, menghentikan perjalanan Tottenham untuk ke suku akhir.

Kini Pioli mahu mereka menempah satu lagi pengembaraan dalam pertandingan itu dengan penyudah yang kukuh untuk kempen domestik mereka.

"Kami sedar bahawa kami perlu memberi tumpuan kepada liga dengan perhatian dan keazaman," kata Pioli. “Untuk mengulangi perasaan yang kami alami dalam Liga Juara-Juara, kami perlu menamatkan saingan di empat teratas Serie A, dan kami fokus untuk mencapai ini.

"Kami perlu mencari konsistensi yang kami kurang setakat ini. Pasukan ini bermain dengan baik dari segi fizikal, mental dan juga dari segi taktikal. Kami masih boleh meningkat banyak dan persembahan seperti di London membantu kami berkembang."
“Esok kami perlu menjadi Milan yang terbaik kerana ia adalah perlawanan penting,” kata Pioli.

“Sebagai sebuah pasukan, kami mesti dan boleh menambah baik dalam pilihan kami.

"Ibra tidak akan bermula menentang Salernitana. Dia meningkatkan kecergasannya dan akan bersedia membantu kami.

"Leao memberi kami banyak ketika menyerang, dan dia bermain dengan baik dalam beberapa perlawanan terakhir. Kami perlu melayaninya dengan lebih baik. Rafa adalah pemain yang mempunyai kebebasan pergerakan yang paling banyak, dan dia perlu mencari ruang untuk menghukum pertahanan lawan."