Terdapat beberapa pemain bola sepak popular yang terpaksa menanggung kerugian besar akibat penceraian. Berikut adalah beberapa contoh yang paling menonjol.

Pemain pertama ialah Emmanuel Eboue. Bekas pemain Arsenal itu bercerai dengan isterinya dan mengalami kesedihan yang mendalam akibat kehilangan hak penjagaan anaknya serta kehilangan semua harta yang dimilikinya sebelum ini.

Pemain kedua ialah Thierry Henry. Dia terpaksa membayar €10 juta (RM34,891,607.93) kepada bekas isterinya. Henry juga mengakui menghadapi masalah mental dalam tahun pertamanya di Barcelona akibat tekanan dari penceraian itu.

Kisah paling menyedihkan adalah milik Tendai Ndoro. Selepas bercerai, Ndoro kehilangan segala-galanya kepada bekas isterinya kerana menandatangani semua harta miliknya atas nama isteri. Dia merasa seolah-olah dikhianati oleh orang yang pernah dicintainya.

Ashley Cole juga terpaksa membayar bekas isterinya, Cheryl Cole, sebanyak $4.9 juta (RM17,096,887.88) selepas bercerai.

Antara pemain bola sepak lain yang turut terlibat dalam isu ini termasuklah Ryan Giggs, Louis Saha, Wes Brown, David James, Jamie Redknapp, dan Steven Gerrard. Mereka semua telah mengalami kesan kewangan dan emosional akibat penceraian.