Diogo Jota yakin mampu menyerlah sebagai penyerang tengah di bawah kendalian ketua jurulatih baharu Liverpool, Arne Slot, selepas mempamerkan permulaan yang mengagumkan dalam aksi pembukaan ketika berdepan Ipswich Town.

Jota membuka jaringan ketika aksi pembukaan Liverpool bagi musim 2024-25 Sabtu lalu, meledak gol pada minit ke-60 hasil hantaran Mohamed Salah.

Salah membuat penampilan ke-350 bersama Liverpool dengan penglibatan dalam jaringan yang ke-300 (212 gol dan 88 bantuan jaringan ) lima minit kemudian untuk memastikan kemenangan di Portman Road.

Jota kini terlibat dalam 10 gol dalam 10 penmapilan Liga Perdana Inggeris bersama Liverpool, menjaringkan tujuh dan melakukan tiga bantuan jaringan.

Dia turut melakukan 11 sentuhan dalam kotak lawan, paling banyak bersama rakan sepasukan, Luis Diaz dan Salah, manakala turut memenangi bola enam kali daripada 13 percubaan.

Slot bercakap mengenai kepercayaannya bahawa kedudukan terbaik Jota sebagai penyerang tengah, dengan pemain berusia 27 tahun itu bersetuju dengan bos baharunya.

"Ia jelas sedikit berbeza daripada [Jurgen] Klopp di mana saya mungkin berguna secara meluas," kata Jota kepada laman web rasmi Liverpool.

“Saya rasa di sini dia [Slot] mahu pemain sayap kami lebih banyak dalam satu lawan satu dan saya fikir kami mempunyai pilihan yang lebih baik daripada saya sendiri.

"Jika saya kekal di bahagian tengah dan menunggu peluang itu datang dan menjaringkan gol, saya fikir itulah yang saya lakukan yang terbaik supaya anda boleh mengambilnya dalam musim ini."