Perancis telah menggantung pemain pertahanan ragbi Melvyn Jaminet selepas dia menyiarkan video di media sosial dengan komen perkauman.

Jaminet, yang bermain untuk Toulon, muncul dari bangku simpanan ketika pasukan kebangsaannya menang di tempat lawan menentang Argentina pada Sabtu.

Dia meletakkan video itu di akaun Instagramnya dan, walaupun telah memadamkan siaran itu ia masih dikongsi oleh orang ramai di media sosial.

Jaminet telah dihantar pulang dari lawatan itu dan Persekutuan Ragbi Perancis (FFR) berkata ia mengutuk komen yang dibuat oleh pemain berusia 25 tahun itu dalam siaran video di media sosial.

FFR menambah: "Komen seperti itu sama sekali tidak boleh diterima dan bertentangan dengan nilai asas sukan kita.

“Akibatnya, Melvyn Jaminet telah disingkirkan dan telah meninggalkan skuad Perancis yang kini berada di Argentina.

"Siasatan dalaman sedang dijalankan untuk mendapatkan penjelasan tentang komen ini, yang merupakan perangai yang melampau dan akan diambil langkah yang sewajarnya."

Jaminet dibawa masuk selepas 72 minit menentang Argentina dan menjaringkan penalti dalam kemenangan 28-13.

Toulon juga mengecam komen Jaminet dan berkata mereka menjauhkan diri sesama mereka kerana mereka juga melakukan siasatan dalaman.


Jaminet telah membalas dengan mengatakan dia "sangat menyesal dan malu dengan komen saya".

Dalam catatan di Instagram, dia menambah: "Perkauman, dalam semua bentuknya, tidak boleh diterima dan bertentangan dengan semua kepercayaan saya.

"Saya faham hukuman FFR dan tetap berada pada pendirian mereka untuk dapat memberi penerangan tentang kejadian ini."