Pemain badminton Para, Cheah Liek Hou, berharap filem biografinya mampu menjadi inspirasi kepada pemain muda terus bertahan ketika melewati tempoh sukar.

Kisah juara Paralimpik telah diabadikan menjadi sebuah filem berjudul 'Gold' yang akan ditayangkan pada hari Khamis ini di pawagam. Gala perdana filem itu diadakan baru-baru ini, dihadiri oleh Menteri Belia dan Sukan Hannah Yeoh dan beberapa bekas pemain antarabangsa.



Pada mulanya, dia teragak-agak untuk komited tetapi menyedari bahawa kisah hidupnya mampu perjalanan mengubah orang lain.

Pemain berusia 36 tahun itu menyangka kerjayanya tidak akan berkembang kerana kecacatan lengan atasnya tetapi dia telah menentang peluang untuk menjadi pemain pertama yang memenangi emas Paralimpik 2020.

Untuk rekod, Dia juga telah memenangi lapan gelaran dunia.

Dalam filem itu, pelakon Jack Tan akan memegang watak Liek Hou manakala Farid Kamil bertindak sebagai Datuk Rashid Sidek.

"Pada mulanya, saya tidak mahu membuat filem berdasarkan perjalanan saya," kata Liek Hou.

“Saya harap kisah saya ini akan dapat memberi inspirasi kepada remaja dan semua rakyat Malaysia, yang merasa kehilangan dalam perjalanan hidup mereka sendiri,” katanya.