Korea menghantar sedozen pemain badminton ke Sukan Olimpik Paris 2024 untuk membawa pulang pingat emas pertama negara sejak 2008 dengan pasukan negara itu diketuai pemain No. 1 dunia An Se-young.

Badminton akan berlangsung dari 27 Julai hingga 5 Ogos merentasi lima kategori.

Korea mempunyai sekurang-kurangnya satu penyertaan dalam setiap kejohanan — perseorangan lelaki dan wanita, beregu lelaki dan wanita serta beregu campuran — semuanya bermula di peringkat kumpulan.

Korea adalah salah satu negara paling berjaya dalam badminton tetapi telah gagal dalam beberapa tahun kebelakangan ini, hanya memenangi satu pingat gangsa dalam sukan itu pada setiap tiga edisi temasya sebelum ini.

Se-young, pemain perseorangan wanita dengan kedudukan tertinggi dalam senarai rasmi Persekutuan Badminton Dunia (BWF), menuju ke Paris untuk Sukan Olimpik keduanya dan selepas pingat Olimpik pertamanya.

Dia layak ke Sukan Olimpik Tokyo tetapi gagal melepasi suku akhir, di mana dia disingkirkan oleh pemain China, Chen Yufei, perseorangan wanita No. 2 dunia sekarang.

Pemain berusia 22 tahun itu adalah warga Korea pertama memenangi pingat emas dalam perseorangan wanita pada Kejohanan Dunia BWF 2023 Ogos lalu dan, beberapa bulan kemudian, menjadi warga Korea pertama memenangi gelaran individu wanita di Sukan Asia dalam hampir tiga dekad.

Dengan kejayaan sebelum ini meletakkan Se-young sebagai calon utama raih medal utama di kota cinta Paris itu.