Sudah agak lama sejak pemain tempatan tidak memenangi gelaran Malaysia Masters dan pemain perseorangan lelaki Lee Zii Jia berharap untuk mengubahnya minggu ini.

Selepas kemenangan yang dinanti-nantikan di Terbuka Thailand semalam, pemain nombor 10 dunia Zii Jia telah meletakkan sasarannya di Masters Malaysia bermula esok di Arena Axiata di Bukit Jalil.

Zii Jia menundukkan Angus Ng Ka Long dari Hong Kong 21-11, 21-10 dalam masa 34 minit untuk merangkul kejuaraan Terbuka Thailand keduanya, dan mahu perkara positif dari Bangkok melimpah ke kejohanan di Kuala Lumpur minggu ini.“Tiada banyak masa untuk saya sekarang selepas Thailand. Saya hanya berharap semua yang positif daripada minggu di Thailand ini dapat diteruskan, lebih-lebih lagi saya akan bersaing di tempat sendiri nanti,” kata Zii Jia.

"Sudah lama pemain tempatan tidak memenangi Malaysian Masters, tiada tekanan tetapi saya menantikannya," katanya selepas kemenangan itu.

Pemain perseorangan lelaki negara terakhir yang memenangi Masters ialah Datuk Lee Chong Wei pada 2016. Malah, Chong Wei juga merupakan rakyat Malaysia terakhir memenangi Terbuka Malaysia iaitu kejohanan di peringkat lebih tinggi pada edisi 2018, yang merupakan gelaran ke-12 peribadinya di tempat sendiri.

Zii Jia boleh menamatkan penantian enam tahun untuk juara tuan rumah jika dia boleh meneruskan prestasi cemerlangnya.

Bagi Zii Jia, memenangi kejohanan di Thailand itu menamatkan penantian tujuh bulan untuk merangkul kejuaraan apabila kali terakhir memenangi Terbuka Artik di Finland Oktober lalu.

Pemain berusia 26 tahun itu berkata perlawanan menentang Angus adalah antara persembahan terbaiknya setakat ini dan mahu mengekalkan keyakinan tinggi ketika pulang untuk bersaing.

“Saya telah cuba mencari persembahan terbaik saya dan akhirnya dapat di sini,” kata Zii Jia.

“Saya harap saya dapat mengekalkan keyakinan dan momentum untuk kejohanan seterusnya dan mendapat keputusan yang baik di tempat sendiri.”

Ini adalah pertemuan kelapan antara Zii Jia dan Angus, dengan kedua-dua pemain kini memenangi empat perlawanan setiap satu.

“Saya berasa sangat baik dalam permainan. Saya sangat menikmati perlawanan itu dan fokus pada setiap mata,” katanya.

"Itu perasaan yang jarang berlaku dan saya berharap dapat menirunya apabila bersaing di tempat sendiri seterusnya," katanya.

Kempen Zii Jia di Arena Axiata akan bermula dengan menentang pemain China, Zhao Jun Peng pada pusingan pembukaan.