Pemain badminton China, Zhang Zhijie, meninggal dunia setelah pengsan di gelanggang ketika bersaing dalam Kejohanan Badminton Remaja Asia (AJC) 2024.

Berikut adalah kronologi Zhang Zhijie meninggal dunia di AJC 2024:

Pasukan beregu campuran China menghadapi Jepun dalam perlawanan AJC 2024 di hari ketiga.

Ketika itu China dan Jepun tengah bersaing menjadi juara Kumpulan D. Selain Negeri Tembok Besar dan Negeri Sakura, dua penghuni lain Kumpulan D adalah Singapura dan Hong Kong.

China dan Jepun sama-sama berjaya mencipta kemenangan ke atas Singapura dan Hong Kong pada Jumat dan Sabtu.

Perlawanan di antara China dan Jepun dimulai dengan perlawanan beregu campuran. Lin Xiang Yi/Liu Yuan Yuan menang ke atas Yuto Nakashizu/Aya Tamaki sehingga China mendahului lawan.

Pada perlawanan kedua, Nina Matsuta mengalahkan perseorangan wanita China Xu Wen Jing. Kedudukan menjadi 1-1.

Zhang Zhijie yang merupakan perseorangan lelaki harapan China tampil melawan Kazuma Kawano pada perlawanan ketiga. Pertandingan berlangsung dengan sangat sengit.

Pada mata 11-11 ketika hendak menerima servis dari Kawano, Zhang Zhijie terjatuh dan kemudian tertiarap di gelanggang. Badannya sempat terlihat kejang. Jurulatih China juga sempat masuk ke lapangan, namun tidak boleh melakukan apa-apa.

Pasukan perubatan kemudian datang sekitar 4-5 minit kemudian dan terus memberi bantuan. Zhang Zhijie diangkat menggunakan pengusung ke luar gelanggang.

Merujuk pada kenyataan Badminton Asia dan PBSI, Zhang Zhijie pengsan di gelanggang lalu dikejarkan ke hospital dan meninggal dunia pada pukul 11.20 malam waktu tempatan.