Kritikan terhadap persembahan England pada Euro 2024 adalah "agak tidak masuk akal", kata pertahanan Manchester United, Harry Maguire.

Maguire bermain lebih 60 kali di bawah kendalian pengurus Gareth Southgate tetapi terlepas peluang mewakili England di final Kejohanan Eropah kedua berturut-turut di Jerman kerana kecederaan betis.

Semasa peringkat kumpulan, cawan telah dibaling ke arah Southgate dan pasukan itu diejek oleh beberapa peminat, dengan rentetan persembahan di bawah par sekaligus disambut dengan penghinaan umum daripada beberapa penyokong, media dan pakar.

"Ya, persembahan mungkin tidak menakjubkan tetapi ia adalah bola sepak moden," kata Maguire kepada BBC Sport, ketika sertai jelajah pramusim kelab itu di Amerika Syarikat.

"Ia tidak semudah itu. Risiko yang diambil jauh lebih sedikit. Anda tidak boleh melakukan kesilapan atau terperangkap keluar dengan tekanan penuh. Anda lihat sepanjang kejohanan tidak banyak kemenangan yang mendapat mata yang tinggi.

“Saya tidak tahu apa yang diharapkan media atau peminat terhadap pasukan ini. Adakah anda mahu kami pergi dan menewaskan Serbia 4-0 pada perlawanan pertama dan kemudian menewaskan Denmark 3-0? Adakah mereka fikir ia hanya akan berjalan-jalan di taman?”

Southgate meletak jawatan dua hari selepas kejohanan selesai.

Rakan sepasukan Maguire, Tom Heaton, yang merupakan sebahagian daripada skuad England sebagai penjaga gol latihan, menambah: “Saya tidak pasti di mana naratif itu berubah. Sepanjang pemerintahan Gareth sebagai pengurus, terdapat pandangan positif yang nyata terhadapnya.

“Dari sudut pandangan pemain dari dalam kem, kami berjaya menutupnya dan mencipta mentaliti pengepungan dan membuktikan orang yang bercakap-cakap itu salah.

“Ia adalah satu pengalaman yang luar biasa tetapi saya agak terkejut dengan pandangan dari mulanya kejohanan.”