Ketua jurulatih Terengganu, Tomislav Steinbruckner, belum dapat menjamin kelibat Akhyar Rashid ketika berkunjung ke Penang, Ahad ini.

Walaupun pemain itu sudah memulakan latihan pada Selasa, kecederaan di kepalanya dengan enam jahitan belum pulih sepenuhnya dan Akhyar mengadu kesakitan masih terasa.

Akhyar juga berdepan dengan risiko kecederaan berulang andai kelibatnyadi gunakan dengan tergesa-gesa, secara tidak langsung membuatkan Steinbruckner tidak mahu mengambil risiko.

Begitupun, rencana tidak terganggu.

"Dia sekadar melakukan larian di tepi padang di samping pegawai fisioterapi kami.

"Kami akan nilai perkembangan kecederaannya. Dia ada menunjukkan kecederaan di kepala dan kakinya.

"Sudah tentu dia belum berada di tahap 100 peratus selepas dua minggu berdasarkan prestasinya.

"Mungkin Jumaat ini dia akan diserap ke dalam latihan pasukan utama kalau berjalan lancar.




"Tapi setakat ini saya tiada kepastian," katanya di Nadi Arena sebentar tadi.

Steinbrucker bertegas dengan keadaan lima pemain utamanya yang berhadapan kecederaan; antaranya Ivan Mamut, Azam Azmi Murad dan Suhaimi Husin, skuad Peteh masih mampu menjelmakan tiga mata.

"Ivan masih menjalani pemulihan tumit di Croatia. (Matthew) pula Steenvorden baru menjalani pembedahan kecil dan mungkin tersisih selama sebulan.

"Azam Azmi sudah menjalani latihan tetapi mengadu kesakitan. Kami juga harus memantau kecederaan pergelangan kaki yang dialaminya ketika mewakili pasukan kebangsaan, dua bulan lalu.

"Dia baru menyambung latihannya bersama kami tapi belum bersedia untuk diturunkan memandangkan sudah lama tidak menyertai latihan normal," katanya lagi.